Hopp til hovedinnholdet

Det avholdes årsmøte i Stavanger jazzforum torsdag 28. mai kl. 18.00. I år vil årsmøtet mest sannsynlig bli avholdt digitalt. Det digitale møtestedet/møtelink vil bli gjort kjent her. Alle medlemmer som er ajour med medlemskontingent for 2020 har stemmerett. Dagsorden: 1. Åpning 2. Konstituering herunder valg av møteleder og referenter 3. Årsmeldinger 4. Regnskap 5. Vedtektsendringer 6. Valg 7. Avslutning/eventuelt

 

Årsmøte Stavanger Jazzforum

Torsdag 28. mai 2020 kl. 18.00

Dagsorden:

1. Åpning
2. Konstituering
3. Årsmeldinger
4. Regnskap
5. Vedtektsendringer
6. Valg
7. Avslutning/eventuelt

Årsmelding 2019

Stavanger Jazzforums visjon
Stavanger – en levende og ledende jazzby!
For publikum, artister og frivillige skal Stavanger være en
ledende og levende jazzby! Vi skal begeistre, utfordre og glede!

Innledning
Stavanger jazzforum innledet 2019 med å marker sitt 30-års jubileum med en vellykket minifestival i månedsskiftet jan/feb. Jazzlegenden Karin Krog stod for selve jubileumskonserten på dagen 30 år etter Stavanger jazzforum formelt ble stiftet 30.1.1989. Nok et år har SJF sørget for at publikum i Stavanger har kunnet oppleve et variert og godt jazzprogram bestående av topp internasjonale artister, det beste innen norsk jazz og ikke minst mange gode konserter med det stadig voksende lokale jazzmiljøet.

Scenen vår Spor 5 har stadig utviklet seg og fremstår stadig mer som er en av regionens sentrale kulturscener som er godt teknisk tilrettelagt, men det jobbes stadig med forbedringer/utbedringer.

Veldig gledelig er det at organisasjonen i 2019 kan viser til positive regnskapstall for alle enhetene, dvs. MaiJazz og Stavanger jazzforum og Spor 5.

Her følger:

1. Årsmelding MaiJazz
2. Årsmelding Stavanger Jazzforum (klubb) inkl. Blå Trå og Jazz i Arkivet
3. Årsmelding Spor 5

 

1. ÅRSMELDING MAIJAZZ

MaiJazz` visjon:
MaiJazz skal være en ledende jazzfestival og regionens viktigste kulturarrangement kjennetegnet av mangfold og kvalitet. MaiJazz skal gjøre Stavanger til et bedre sted å bo.

Innledning

I 2018 var det jubileum for Maijazz. På 2018 festivalen stod høydepunktene i kø. Vi lurte nok på hvordan vi skulle følge opp 2018 festivalen. Men det er jo slike tanker og følelser vi får etter hver festival. Med 30 festivaler med noen nedturer, men mest oppturer, var 2018 en milepæl. Det har vært store omveltninger i musikkverdenen. Maijazz har klart seg i 30 år så svaret etter 2018 festivalen ga seg sjøl – nå setter vi gang med de neste 30 år. 2019 festivalen kan vi vel beskriver med at vi møtte den nye hverdagen med en blanding av økonomisk edruelighet og en ufravikelig tro på kvalitet. Miksen av fantastiske musikere, ett hengivent publikum og ikke minst alle våre utrolige frivillige – gjorde at Maijazz 2019 ble en videreføring av tidligere suksesser.

Maijazz sitt oppdrag er å presentere det beste av lokal, nasjonal og internasjonal jazz. Samarbeid med diverse pedagogisk enheter er en viktig del av Maijazz sin profil og Maijazz sitt oppdrag. På den måten kan Maijazz være med på å utvikle både nye kommende artister og hele tiden rekruttere nytt musikkpublikum. Med tider som krever stadig omstilling er dette veldig viktig med hensyn til å det å sikre festivalens framtid.

2019 programmet presenterte den store bredden som finnes innen jazzmusikken. Spennende prosjekter/konserter med lokale, nasjonale og internasjonale artister – store stjerner og lokale helter fikk vise seg fram.
Festivalen ble gjennomført i perioden 6.mai tom 12.mai. MaiJazz 2019 ble offisielt åpnet av Rolf Norås.

Maijazz skal presentere det beste av lokal, nasjonal og internasjonal jazz

Maijazz skal dessuten samarbeide med diverse pedagogisk enheter og fremme pedagogiske prosjekter. Dette har blitt en stadig viktigere del av Maijazz sin profil og oppdrag. Det er viktig med tanke på etterveksten blant utøvere og publikum.

Maijazz 2019 inneholdt 35 konserter/arrangement. Vårt estimat er 10000 besøkende på festivalen.
Fra den lokale jazzscenen kan vi nevne Tor Yttredal sin Impression Kvartett (Spor:5). Prosjektet ble «eksportert» til vår venner i Nattjazz Bergen med stor suksess. Hildegunn Gjedrem presenterte sitt nye prosjekt «Voice on Voice» for en fullsatt Stavangeren.
Et av de absolutte høydepunkt på 2019 festivalen var Marius Neset og hans kvartett sitt samarbeid Stavanger Symfoniorkester. Den konserten vil nok ruve i festivalhistorien. Bjergsted Jazzensemble inviterte Valkyrien Allstar til samarbeid.
På Spor:5 presenterte vi blant annet samarbeidet mellom Espen Eriksen trio og den engelske stjernesaksofonist Andy Sheppard, Miles Okazaki sitt Thelonious Monk prosjekt og en av Frankrikes spennende nye jazzmusikere – Vincent Peirani og hans «Living Being 2» prosjekt.
På Stavangeren var det gjensyn med John Scofield og vi fikk oppleve Linda Eide og hennes skråblikk på Melodi Grand Prix og jazz.
I Stavanger Konserthus fylte både Jan Garbarek group og Angèlique Kidjo «remain in light» for utsolgt hus.
Samarbeidet mellom Maijazz og «Kids in Jazz», Unge Talenter Bjergsted, Stavanger Katedral skole (MMD) og UiS fortsatte i 2019 med stor suksess.

Artister MaiJazz 2019

Al Di Meola – Opus and More
Espen Eriksen Trio & Andy Sheppard
John Scofield Combo 66
Torunn Eriksen & Kjetil Dalland – Luxury and Waste
Tor Yttredal Impression quartet
Marius Neset Quartet og Stavanger Symfoniorkester
Hildegunn Gjedrem «Voice on Voice» gruppe
Miles Okazaki med Thelonious Monk prosjekt
Myles Sanko gruppe
Didrik Ingvaldsen «Berlin trio»
Linda Eide´s Grand Prix Jazz
Vincent Peirani «Living Being 2» gruppe
FIEH
Jan Garbarek group
Sigvart Dagsland m Tord Gustavsen, Sigurd Hole og Torstein Lofthus
Bjørn Alterhaug Kvintett
Knut Reiersrud m band
Significant Time m «Vossastubber»
Helge Lien trio m Tore Brunborg
Morten Qvenild «Personal Piano»
Angélique Kidjo «Remain in Light»
Valkyrien Allstar & Bjergsted Jazzensemble
Unge talenter Bjergsted
Musikklinjen v/MDD Stavanger Katedralskole
Blå Trå konsertserie dag
Rangvald Wernøe Band med familiekonserten «Boller og Brus – Jazz og Blues
Kids in Jazz prosjekt med blant annet 2 konserter
Equinor Storband
3x Nattjam

Maijazz konsertscener

MaiJazz får tilgang til gode scener under festivalen.
Spor:5, Stavanger Konserthus, Stavangeren, Folken og St. Petri Kirke var hovedscener for 2019 festival.
Kapasiteten på de forskjellige scener under årets MaiJazz varierte fra 40 til 1200 seter.

MaiJazz brukte disse scenene ved årets festival:
Stavanger konserthus (Farten Valen, Zetlitz salen)
Stavangeren Kulturscene Spor 5
Folken St Petri Kirke
Forestillingssalen MDD Bjergsted Tungenes Fyr
Hå Gamle Prestegård Obrestad Fyr
Arneageren (sentrum). Sola Ruin Kirke

Våre viktige og gode samarbeidspartnere
MaiJazz har i mange år hatt godt samarbeid med en rekke instanser både i næringslivet og med det offentlige. De har alle vært lojale og gode støttespillere. Festivalen har som regionens næringsliv de siste årene også vært igjennom omstillingsprosesser. Dette har vært en nødvendig prosess som Maijazz har kommet styrket ut av. Vi mener vi har styrket vårt samarbeid både med private og offentlige samarbeidspartene. Men situasjonen er vil alltid være «ustabil» så vi må hele tiden være i forkant av utviklingen.
Total – vår mangeårige Generalsponsor har vært med oss i «tykt og tynt» siden 1994.

Stavanger Kommune og Norsk Kulturråd var i 2019 MaiJazz` viktigste offentlige støttespillerne.
Inge Steensland stiftelsen fortsatte samarbeidet i 2019 og er en viktig bidragsyter i vårt barne og ungdomsarbeid.
Bate delte ut den første Bate Talentpris ifm. åpningskonserten på MaiJazz til saksofonisten Erlend Furuset Jenssen.

Generalsponsor
TOTAL

Hovedsamarbeidspartner
Dinamo
Inge Stensland Stiftelsen

Samarbeidspartenere
BATE
Berentsen Brygghus, Canon, Stavanger Konserthus, Rogaland bilutleie

Offentlige hovedsamarbeidspartnere
Norsk Kulturråd
Stavanger Kommune
Rogaland Fylkeskommune

Andre offentlige samarbeidspartnere
Randaberg Kommune
Sola kommune
Hå kommune
Rogaland Musikkråd
Institut Francais Stavanger
Frifond
KOMP

Markedsføring av MaiJazz
MaiJazz ønsker å være en tydelig og god festival også hva gjelder markedsføring og visuell profil. I en rekke år er det lagt ned et stort arbeid for stadig å bli mer synlig mot publikum generelt og i bybildet. Det brukes flere virkemiddel for å få dette til. MaiJazz får gode tilbakemeldinger om en god synlighet i regionen under og i forkant av festivalen.
MaiJazz har valgt å redusere til et minimum papiravisannonser i dagspressen. Det er prioritert å bruke mer ressurser på digitale flater og festivalens magasin NOTE som ble gitt ut for femte gang.

John Rørdam er fortsatt samarbeidspartner for utvikling av MaiJazz sitt festivaluttrykk/grafiske profil. Rørdams arbeid har vært med på å styrke MaiJazz som merkevare gjennom sine slående festivaluttrykk av forskjellige artistansikter. I år var det Hildegunn Gjedrem som prydet årets profilbilder.

Følgende markedsføringstiltak ble gjennomført:
* NOTE magasin (13000 i opplag)
* Miniprogram (opplag 7000)
* MaiJazz app
* Festivalplakater, festival T-skjorter
* Noen avisannonser, (SA, RA, DN og noen regionaviser + noen tidsskrifter).
* Festivalbanner og flagg i sentrum.
* Boards i Stavanger og omegn.
* www.maijazz.no
* Nettannonsering i forskjellige medium
* Sosiale medier (Facebook og Instagram)
* Gratis nettkalendere som Region Stavanger, RA kalenderen, Jazz i Norge, Det Skjer (SA)

MaiJazz i media
Årets MaiJazz fikk god pressedekning, spesielt i lokalpressen, men det var også flere oppslag/innslag i nasjonal presse.
MaiJazz inviterte i tillegg enkelte nasjonale og internasjonale journalister som dekket festivalen.

Det ble laget en god del forhåndsomtaler og en del av festivalens konserter ble anmeldt. Dog vi skulle ønske flere konserter ble anmeldt, spesielt hva gjelder nye prosjekter/bestillingsverk.

Økonomi
Maijazz jobber kontinuerlig med å omstille seg og jobbe innenfor de rammevilkår festivalen har. Sponsormarkedet er fremdeles vanskelig, og vi regner med at det fortsatt vil være slik og derfor må vi hele tiden jobbe med å effektivisere alt arbeid rundt festivalen.
Vår IT-gruppe jobber kontinuerlig med å effektivisere drift å stadig finne nye effektive og gode verktøy. Det samme gjelder digitale verktøy for at de frivillige skal få en bedre og mer effektiv arbeidsdag i arbeidet med festivalen.
Festivalen mottar fortsatt en del sponsorstøtte. Total er fremdeles vår generalsponsor og har vel Norges rekord i langvarig sponsorsamarbeid innen kultur i Norge. Inge Steenslands Stiftelsen kom inn i forbindelse med 30 års jubileet, og fortsatte samarbeidet med festivalen i 2019. Maijazz fikk også en økning i 2019 i tilskuddet fra Norsk Kulturråd. Offentlig støtte og billettinntekter er fremdeles av de viktigste bærebjelkene i festivalens økonomi.

Driftsinntektene i 2019 var på kr 5 950 472,-. Driftskostnadene var på 5 643 951,- med et positivt driftsresultat på kr. 306 521,- og et årsresultat på kr. 309 191,-.

MaiJazz Miljøfyrtårn
MaiJazz er opptatt av å ta miljøspørsmål på alvor. Derfor ble MaiJazz som første festival miljøsertifisert som Miljøfyrtårn i 2005. Miljøsertifiseringsordningen er nasjonal og rettet mot små og mellomstore virksomheter/organisasjoner. Gjennom å innfri bransjekrav innenfor kjerneområdene HMS, arbeidsmiljø, energi, innkjøp/materialbruk, energi, transport og estetikk ønsker MaiJazz å møte miljøutfordringer på en offensiv måte. Sammen med en konsulent fra Grønn Hverdag har MaiJazz utarbeidet et rimelig og enkelt miljøhandlingsprogram som fikk sin endelige test og gjennomføring under årets festival. Det handler også om å skape et bedre arbeidsmiljø for ansatte, frivillige og musikere samtidig som sertifiseringen er et kvalitetsstempel. Sertifiseringen gjelder for tre år av gangen og i 2018 ble Maijazz resertifisert som Miljøfyrtårn for femte gang.

Stor frivillig organisasjon
Hovedgrunnen til at MaiJazz har blitt en solid og god festival er stor entusiasme og engasjement lagt ned i frivillig arbeid fra en lang rekke mennesker.

MaiJazz er helt avhengig av at mange synes det er spennende og utviklende å jobbe som frivillig på MaiJazz. I overkant av 150 personer var med som Jazzistenter i 2019 under selve festivaluka. Om lag 20 personer er engasjert i forskjellige arbeidsgrupper med planlegging året rundt.

MaiJazz sin ledergruppe og Produksjonsgruppe i 2019 har bestått av:

Maijazz ledergruppe
Per Hasse Andersen (festival leder)
Hanne Bernhardt Buvik (nestleder/ produksjonsleder)
Sveinung Pedersen (IT leder / produksjonsleder)

Arrangement/Produksjonsgruppe
Bodil Løyning, Petter Thime, Per Blikra, Trine Nessler Wickmann, Erik Berthelsen, Tor Ivar Gjære, Bente Farstad, Gaye Rosland, og Jørund Østbø-Bjåstad

Programrådgivergruppe:
Per Hasse Andersen, Ivar Oftedal, Knut Åbø, Trondheim Jazzfestival v/Ernst Wiggo Sandbakk, Anjazz Hamar v/Anja Tomter, Nattjazz Bergen v/Jon Skjerdal, Bodø Jazz Open v/Jan Gunnar Hoff, Oslo Jazzfestival v/Edvard Askeland, Vossajazz v/Trude Storheim, og den Nasjonale Jazzscene v/Line Juul.

MaiJazz har avholdt 15 hovedleder møter i perioden september 2018 – april 2019.
I tillegg ble det avholdt 20 møter/arbeidsmøter med arrangement/produksjonsgruppen i perioden februar 2019 – april 2019.

Medlemskap
MaiJazz er medlem i:
Norsk Jazzforum – www.jazzforum.no
Europe Jazz Network (EJN) – www.europejazz.net
Norske Festivaler www.norwayfestivals.com

Planen var å arrangere MaiJazz sin 32. festival fra 4. – 9. mai 2020, men ble avlyst/utsatt grunnet COVID-19 og restriksjoner fra offentlig myndigheter.

 

 

2. ÅRSMELDING STAVANGER JAZZFORUM – KLUBB

Innledning
Stavanger Jazzforum – klubb (SJF) markerte i 2019 sitt 30-års jubileum som sentral kulturarrangør i Stavanger og som en av landets ledende jazzarrangører. Jubileet ble markert med en liten jubileumsfestival over 5 dager, fra 30. januar til 3. februar på Spor 5.
Norges jazzdronning Karin Krog med trio opptrådte på selve stiftelsesdagen 30. januar foran et fullsatt og begeistret publikum på Spor 5 med både inviterte gjester og ordinært publikum.

En annen milepæl i 2019 var at SJF ble utnevnt til Regionscene av Vestnorsk jazzsenter (VNJS). Med regionscenestatusen vil samarbeidet med VNJS bli ytterligere forsterket og tydeliggjort hvor både mer midler og mer ansvar skal tilfalle SJF/Rogaland.

I 2019 har SJF fortsatt jobben med å gjøre Stavanger til en god jazz og kulturby gjennom å tilby et bredt spekter av jazzkonserter.
Vi har hatt fortsatt fokus på å utvikle Spor 5 til en klubb av topp format for flesteparten av SJFs konserter.

Hovedaktiviteten til SJF er konsertdrift, hvor publikum blir tilbudt et vår og høst program med konserter av høy kvalitet.

I tillegg til egen konsertproduksjon bidrar SJF med å stimulere og støtte opp om andre deler av jazzmiljøet i Stavanger, blant annet gjennom å inkludere andre jazztilbud i Stavanger i SJFs sesongprogram.

Program 2019
Det ble arrangert 34 konserter i SJF – klubb regi i 2019 hvorav enkelte av konsertene var med flere band. (I tillegg til de nevnte 34 konsertene kommer Blå:Trå konserter og Jazz i Arkivet omtalt senere i meldingen). Det har vært en liten økning (3 stk) konserter sammenlignet med foregående år. Det har vært jobbet med å presentere et bredt kvalitetsprogram med et stort kunstnerisk spenn. En har tilbudt Stavangerpublikummet møter med helt nye artister samt flere kjente artister med da hovedsakelig med nye prosjekter/ny musikk.

Vi er veldig fornøyd med å ha Spor 5 som hovedscenen for SJFs konserter, men vi brukte i løpet av året andre gode scener i Stavanger som St Petri og Stavanger konserthus på de artister/konserter som passer bedre på disse scenene. I tillegg samarbeidet vi for fjerde året på rad med Sola Strand Hotell om jazzweekenden Høstjazz på Sola.

Programmet i 2019 var en god blanding av internasjonal, nasjonal og lokal jazz. Norsk jazz står veldig sterkt noe som viste igjen i SJFs program i 2019. Artister som Maria Kannegaard trio, Espen Berg trio, Lassen, Hedvig Mollestad trio og legenden Karin Krog var noen gode eksempler på det.

De fleste internasjonale jazzartistene som ble invitert i 2019 var stort sett ganske nye navn for Stavanger publikummet, og artister som Airelle Besson, Shaun Martin, Mark Lettieri og Judith Hill leverte alle fantastiske konserter og begeistret et stort og nysgjerrig publikum.

Petru Popa, Vidar Schanche, Randi Tytingvåg var noen av de lokale artistene som viste hvilket høyt nivå det er på musikerne i Stavanger. Tytingvåg var sågar den artisten som trakk mest publikum av alle i 2019 med utsolgt konserthus.

En annen spennende nyskaping var etableringen av Vestnorsk jazzensemble som er initiert av Vestnorsk jazzsenter. Det første prosjektet med det 13 mann/kvinne store ensemblet gjorde ble lagt til Stavanger og Spor 5. Etter 3 dager med intense øvelser med Jon Balke som første solist/instruktør leverte de en meget vellykket konsert som ble gjentatt dagen etter i Bergen. Vestnorsk jazzensemble var sammensatt av en blanding av profesjonelle utøvere fra Hordaland og Rogaland.

Jazzåret 2019 ble vakkert avrundet med Solveig Slettahjell sammen med Sjur Miljeteig og Tord Gustavsen og deres «Natt i Betlehem» i St Petri kirke.

Følgende artister har opptrådt i 2019;

Vår;
Karin Krog & The In-Between-Times
Per Mathisen/Gary Husband/Ulf Wakenius
Lassen
Gjertruds sigøynerorkester med gjester
Vidar Schanche – Music for Ghosts
Eberson
Bo Sundstrøm med band
Hildo
Hedvig Mollestad
Espen Berg trio
Shaun Martin trio
Julian Lage trio
Jazz i Sikte (5 band)
Bedehus & Hawaii med Geir Sundstøl
The End pluss Bjergsted vokalensemble
Høst;
Mark Lettieri trio
Petru Popa trio feat. Nils Olav Johansen
Eivind Austad trio
Hilde Louise Asbjørnsen (Høstjazz)
Marie Klåpbakken & Stian Tønnesen (Høstjazz)
Fint Fransk Orkester (Høstjazz)
Klossmajor (Høstjazz)
Dr. Jazz (Høstjazz)
Randi Tytingvåg trio med Apeland/Økland/Reiersrud
David Murray trio feat Nilssen-Love & H. Flaten
Linda May Han Oh Quartet
Hot Club de Norvége pluss oppvarming med Les Coqs
Judith Hill
Jon Balke & Vestnorsk Jazzensemble (urpremiere)
Øyvind Dale trio
Airelle Besson quartet – Radio One
Maria Kannegaard trio
Bjergsted jazzensemble
Solveig Slettahjell/Sjur Miljeteig/Tord Gustavsen

Publikumsbesøket
Publikumsbesøket har i 2019 vært godt. Den konserten som utmerket seg mest hva gjaldt besøk var releasekonserten med Randi Tytingvåg i Fartein Valen salen i konserthuset med hele 1215 publikummere. Men gledelig også at det var et jevnt over godt besøk på de fleste konsertene også på nye og ukjente artister for Stavanger som Shaun Martin, Mark Lettieri og Judith Hill.
Stavanger jazzforum klubb hadde total 4900 publikummere i 2019 hvorav 4262 løste billett, mens 638 var gjester/frivillige/gratis. Dette er en liten oppgang sammenlignet med 2018.

Stavanger Jazzforums medlemmer
Stavanger Jazzforum har en jevn og relativt stor medlemsmasse. I 2019 løste 375 medlemmer kontingent, det var en liten nedgang på 17 medlemmer sammenlignet med 2018.
Medlemmer i BATE (boligbyggelag med rundt 50000 medl.) oppnår medlemsrabatt på SJF sine konserter, denne ordningen er nok med og gjør sitt til at medlemstallet ikke vokser, samtidig er vi glade for å se at veldig mange av Bate sine medlemmer benytter seg av medlemsfordelen og kjøper billetter til våre konserter til rabattpris.

Scenene
Spor 5 er SJF sin hovedscene hvor de aller fleste av konsertene blir lagt. Med leieavtale frem til 2024 på drift av Spor 5 har endelig organisasjonen fått en etterlengtet scene som en kan utvikle selv. Det har vært og er en kontinuerlig jobb med å oppgradere og sette lokalet i god/bedre stand og en er i ferd med å lage en av landets aller beste klubbscener for jazz (og annen musikk). Med Spor 5 på plass er også bookingprosessen langt enklere for SJF.
Stavanger Jazzforum bruker fortsatt andre scener når artist/produksjon krever det. I 2019 produserte SJF konserter også i St Petri kirke, Sola Strand hotell, Sola Ruinkirke og Stavanger konserthus.

Samarbeidspartnere
Total og BATE er viktige hovedsamarbeidspartnere for Stavanger Jazzforum og profileres deretter både på nett og i trykt materiale.

Norsk kulturråd, Stavanger Kommune og Vestnorsk Jazzsenter er SJFs viktigste offentlige støttespillere. I 2019 mottok vi også veldig gledelig støtte til vårt 30-årsjubileum fra Sandnes Sparebank sitt gavefond. Likeså ble SJF for første gang bevilget støtte fra Rogaland fylkeskommune, også det til jubileumsuken i januar.
Videre er Rogaland musikkråd en støttespiller.

Medlemskap
Stavanger jazzforum er medlem i:
Norsk Jazzforum – www.jazzforum.no
Europe Jazz Network (EJN) – www.europejazz.net
Norske Konsertarrangører – www.konsertarrangor.no

Markedsføring
Stavanger Jazzforum har hovedsakelig markedsført sine arrangementer gjennom:

– 2 programhefte (vår og høst) i opplag på 4000 eks
– plakater til respektive konserter, både egenproduserte og ferdig tilsendte plakater
– pressemeldinger til både lokalpresse, rikspresse og fagpresse
– noe bruk av flyer til enkeltkonserter
– web (www.stavangerjazzforum.no – både på engelsk og norsk
– programinfo. tilsendt SJF’s medlemmer pr. post
– utsending av nyhetsbrev på mail
– aktiv bruk av sosiale medier hvor mest arbeid legges ned i Facebook

SJF arbeider aktivt mot pressen for å få til en bedre dekning av vår aktivitet, både i form av forhåndsomtaler og konsertanmeldelser. Det har vært og er en stor utfordring da medienes ressurser til å dekke kultur har blitt gradvis nedprioritert.

Økonomi
Billettinntektene samt offentlig støtte fra Norsk kulturråd, Stavanger kommune og Vestnorsk jazzsenter er de viktigste inntektspostene for SJF – klubb, men også støtte fra næringsliv i første rekke gjennom Total og Bate har vært viktig for den årlige klubbdriften.
Artisthonorar er den største utgiftsposten i regnskapet.

Som følge av ny avtale med Tono (forhandlet frem via Norsk jazzforum) har det blitt økte utgifter til Tonovederlag i 2019, og en må påberegne fortsatt økning i 2020.

Stavanger Jazzforum klubb hadde driftsinntekter på 3 149 830,- og driftsutgifter på 2 565 600,- noe som gir et positivt driftsresultat på kr 584 232,-, og et årsresultat på kr. 586 639,-Overskuddet kan tilskrives først og fremst et veldig godt publikumsbesøk men også at vi mottok 200 000 i støtte fra Sandnes Sparebank sitt gavefond ifm. med 30-årsjubileet noe som var både gledelig og overraskende.

Organisasjon
SJF`s klubbkomite har bestått av Leif Harald Halvorsen, Ivar Oftedal og Helleik Kvinnesland i komiteen. Komiteen har brukt flere ressurspersoner i programplanlegging.

Elise Kristine Bjordal Simonsen har vært ansatt på timebasis som produsent for SJF som timeansatt med bl.a. å organisere de frivillige, følge opp medlemmer og websider.

Rundt 60 fantastiske frivillige har vært med gjennom året og sørget for flotte gjennomføringer av konsertene/arrangementene.

 

2.1 ÅRSMELDING BLÅ TRÅ

Blå:Trå er Stavanger jazzforums konsert- og workshopserien som har eksistert siden 2007.
Blå Trå er etablert som et sentralt og viktig kulturtilbud i Stavangerregionen spesielt for jazzstudentene ved UiS og andre yngre jazzutøverne i regionen. Blå Trå skal styrke tilbudet til unge utøvere, være et inspirerende tiltak for alle byens musikere, både profesjonelle og amatører, samt styrke samarbeidet mellom Stavanger jazzforums aktiviteter og Universitetet og de skoler som har musikk/jazzundervisning.

Organisering
Ledende norske og internasjonale jazzmusikere/pedagoger inviteres til å gjøre workshop over en, to eller tre dager. På bakgrunn av/i tilknytning til workshopen settes det sammen forskjellige band som spiller offentlig konsert som avslutning på workshopen. Den inviterte jazzmusikeren/pedagogen medvirker da på konserten og setter sammen konserten i utg. pkt med deltakere fra workshopen. Måten å gjøre dette på har virket inspirerende og vært lærerikt for ungdommene/unge musikere som har medvirket.

Workshopene har foregått på Spor 5 og i Bjergsted musikkpark, mens alle konsertene har vært lagt til Spor 5 i 2019. Studentene er med og organiserer selve Blå:Trå kveldene gjennom å ta ansvar for billettsalg, PR arbeid, teknisk hjelp, transport o.a. Ergo får de nyttig arrangørerfaring.

I tillegg til workshopene med eksterne gjester åpner også Blå Trå serien opp for unge utøvere/band som gis mulighet for å debutere innenfor profesjonelle rammer med bra lyd/lys/markedsføring. Dette har vist seg å være meget inspirerende for de som har fått opptre. En rekke av artistene/bandene som har hatt sin debut i Blå:Trå regi har fått en fin start på en gryende karriere. Eksempelvis har band som Klossmajor, Kosmonaut, Shotgun, Kasim, Significant Time, Benreddik, Øyvind Dale og Adlib hatt nyttige erfaringer gjennom Blå Trå.

Program 2019
I Blå:Trå serien tilstreber en kjønnsmessig balanse og variasjon hva gjelder instrumentering/stil/sjanger.

I 2019 har Blå:Trå hatt besøk av dyktige og ganske forskjellige profesjonelle utøvere/pedagoger i serien;
«Jazzdronningen» Karin Krogh (31. jan)
Trombonisten/komponisten Shannon Mowday (12. og 13. mars),
Det svensk/norske improbandet The End m. Kjetil Møster, Mats Gustavson, Anders Hana, Børge Fjordheim (11. april),
Den amerikanske Snarky Puppy gitaristen Mark Lettieri (5. sept.),
Saksofonist/arrangør/komponist Martin Myhre Olsen (21, 22. og 23. okt),
Pianisten Øyvind Dale (pluss Adrian Myhr) (19. og 20. nov.)
Øyvind Dale var for øvrig første tidligere student ved UiS som ble invitert tilbake til Stavanger for å gi workshop i serien han selv debuterte i.

Det har vært veldig gode tilbakemeldinger på de nevnte workshops/konserter med de nevnte utøverne. Workshopene som er gratis og åpne for alle interesserte har hatt mellom 20 og 30 deltakere hver gang, bortsett fra da den amerikanske gitaristen Mark Lettieri gav workshop, da møtte hele 95 unge musikere.

Følgende studentmusikere har fått utfordring med å lage Blå:Trå konsert i 2019;

Eismann 5
Shylock
Links
Joschas Midnight Preachers
Victor Pedersen kvartett
(Markus Kaardal Limbo måtte utsettes pga sykdom)

På konsertene har det vært mellom 25 og 50 personer med et snitt på ca 35, dvs. det er fortsatt potensialet med tanke på å nå flere publikummere og også å få flere til å komme på workshop. Publikum har fått mange spennende møter med musikere og bandkonstellasjoner som er helt nye.

Økonomi
Blå Trå er et prosjekt som er helt avhengig av ekstern finansiering, og det er mottatt viktig offentlig støtte fra Frifond, KOMP, Norsk Kulturråd, Universitetet i Stavanger og Vestnorsk jazzsenter. Støtten er i hovedsak brukt til instruktørutgifter som honorar, reise etc.

Blå Trå hadde i 2019 driftsinntekter på 129 800,- mens driftsutgiftene var på kr. 153 820,- Det resulterte i et underskudd på 24 020,-. Dette viser igjen viktigheten av offentlig støtte til Blå:Trå, og SJF som organisasjon velger å prioriterte dette viktige tiltaket til tross for at det vanligvis ikke balanserer økonomisk.

Det har vært omkring 220 personer som har deltatt på workshopene.
Det har vært 336 publikummere på Blå Trå konsertene i 2019.

Markedsføring
Blå:Trå konsertene for vår og høst er markedsført blant annet gjennom Stavanger Jazzforums sesongprogram. I tillegg lages plakater for enkeltkonserter og det jobbes på sosiale medier, fortrinnsvis Faceboook. Studentene som er med og organiserer Blå Trå og den som opptrer er gitt et spesielt ansvar å bidra på PR siden for å bidra til at det kommer et større publikum til konsertene.

Medvirkende
Stavanger Jazzforum samarbeider tett med Fakultetet for utøvende kunstfag ved UiS om Blå Trå.
Det er opprettet en egen arbeidsgruppe for Blå Trå bestående av Svein Olav Herstad (UiS), Anna Klungre (student/musiker) Vetle Aakre Laupsa (jazzstudent) Thomas Torstrup (musiker/UiS) og Helleik Kvinnesland (Stav. Jazzforum)

 

2.2 ÅRSMELDING JAZZ I ARKIVET

Jazz i Arkivet er en veldig viktig scene først og fremst for det lokale amatørjazzlivet i Stavanger. Eva Espensen har vært primus motor for Jazz i Arkivet som har holdt det gående i 22 aktive år, godt hjulpet av Camilla Espensen og en stabil og god gjeng frivillige.
Konsertene i Arkivet avholdes lørdag ettermiddager fra januar til mai og fra tidlig september og ut året.
Arkivet på Newsman er en intim, fin scene med plass til ca 100 publikummere.

Stavanger Jazzforum har siden høsten 2008 vært ansvarlig arrangør av Jazz i Arkivet. Stavanger jazzforum ser på Jazz i Arkivet som en sentral og viktig scene for fortrinnsvis lokale jazzutøvere som det er ønskelig for Stavanger Jazzforum å bidra til opprettholdelse og utvikling av.
Alle besøkende tegner medlemskap ved første besøk i Jazz i Arkivet og blir med det medlem i Stavanger Jazzforum.

Program 2019
Vår
Håvard Ersland trio
Inge Breistein Quintet
Eva Espensens
Art B`s budbringere
E. Sjuve & A. Westgaard kvartett
Gisle Myklebust quartet m. Rimbereid
Lotte Torgeirsen med band
Ferdinand & Simen med venner
Boportunity
Cecilie Grundt quartet feat. Storaas
Stavanger String swing feat. E.B.H.
Rune Aleksandersen trio (kvartett)
Baker Hansen
Sverre Kvam band med Tone Salomonsen
Bønni Band

Høst
Stavanger Swingstreng
Funky Monkish
D-lovely
Ersland/Gleditsch/Tanke
Tidemans Group
Phil Mc Dermott Trio
Trumpet Madness
Nutty Subs (Clarinuts avlyst)
Boportunity
Eismann 5
Girltalk
Olav Håberg Trio
Art B.`s budbringere
Evans/Mc Dermott/Haugland/Lygren Quartet
Julekonsert med Isabelle Kongshaug sekstett
Espen Hana, Sverre Kvam og Jorunn Hodne show

Det var total 1820 publikummere som gjestet Jazz i Arkivet på ovennevnte arrangement i 2019. Det er en liten positiv oppgang fra fjoråret på snaut 100 publikummere. 141 musikere opptrådte i løpet av året hvorav 123 var menn og 19 kvinner. Vi skulle gjerne hatt en jevnere kjønnsfordeling, og det er noe som jobbes med.

Økonomi
Jazz i Arkivet har en relativt jevn omsetning. Driftsinntektene for 2019 var på 301 750,- og driftsutgifter viser 312 368,- noe som medfører et underskudd for 2019 på kr. 10618,-

Newsman/Herlige Stavanger og Stavanger Kommune har vært veldig viktige støttepartnere i 2019, mens billettinntektene er den største inntektsposten. Imidlertid fikk vi sent på høsten beskjed fra Herlig Stavanger at de ikke lenger ser seg i stand til å støtte økonomisk kommende år, dvs. Jazz i Arkivet mister 50 000,- i viktige støttepenger i 2020. Det vil måtte jobbes hardt med å se hvordan vi skal takle dette for 2020.
På utgiftsiden er det honorar til musikere som er den klart største posten.

 

3. ÅRSMELDING SPOR 5

Stavanger Jazzforum inngikk i april 2014 en 10-årig leieavtale med ROM eiendom (nå Bane Nor) om leie av selskapslokale i Jernbaneveien 3 (2. etg) som Stavanger Jazzforum gav navnet Spor 5. Avtalen kom i stand etter en prøvedrift i 7 måneder fra sept. 2013.
Publikumskapasiteten er på drøye 200 (sittende) og 250 (stående).
Spor 5 ligger fint til med utsikt over Breiavannet og logistikkmessig ligger scenen meget sentralt plassert med tanke på kollektivtransport (togstasjon/bussentral).
Både publikum og artister gir fine tilbakemeldinger på Spor 5.
Spor 5 er SJF sin hovedscene og de aller fleste av konsertene blir lagt hit. Det har i tillegg vært en jevnt stigende etterspørsel fra eksterne arrangører om å leie Spor 5, noe som har vært positivt og bidratt til noe leieinntekter.

Investeringer
Lokalene til Spor 5 er relativt gamle og har trengt en del oppgraderinger siden SJF overtok. Målet er å lage Spor 5 til en av landets aller beste klubbscener. Det er tidligere gjort investeringer bl.a. i nytt lys og lydanlegg og Steinwayflygel. Nytt ventilasjonssystem, oppgradert elektrisk anlegg, rørsystem, sceneutbygging er blant noen av oppgraderingene som er gjort. SJF sin administrasjon har hatt hovedansvar for å søke midler til investeringer hvor det har vært mulig.
I 2019 ble det investert i ny digital infoskjerm i inngangspartiet til Spor 5. En har også fått kjøpt inn nytt lysbord via støtte fra Musikkutstyrsordningen.

Bardrift
Stavanger jazzforum drifter baren på Spor 5 (Helleik Kvinnesland fungerer som skjenkebestyrer).
Det er til enhver tid en ansatt i baren som har hovedansvar for denne ved publikumsarrangement. I tillegg har en supplert med frivillige medhjelpere, spesielt på SJFs egne arrangement. Omsetningen har variert veldig fra hvilke typer konserter/arrangement det har vært, omsetning i baren var for 2019 kr 830 000,-, noe som var en omsetningsøkning på hele 280 000 kr. sammenlignet med 2018. Årsaken til det skyldes mye en veldig populær konsertkabaret med Espen Hana som solgte hele 20 forestillinger og medførte god baromsetning. Det ble også installert tapetårn i baren, noe som fungerer bra og det har gitt bedre inntjening på drikke og det er blitt enklere for de som jobber.
Berntsen Bryggeri har vært samarbeidspartner og leverandør av øl/vin/brus i 2019.

Organisering
Fra starten av leieperioden av Spor 5 ble driften av dette en del av eksisterende administrasjon sin oppgave. Etter at 2 personer var prosjektansatt deler av våren 2017 ble Hans Berge Stokkeland ansatt som driftsansvarlig i 50% stilling for Spor 5 fra nov. -17, han virket i stillingen til juni -19. Fra juli -19 har den daglige driften ved Spor 5 blitt tilbakeført administrasjonen i SJF ved Helleik Kvinnesland.
Svein Meling, Bjørn C. Svanholm og Johanna Ohlsson har vært timeansatt i bar i 2019.

Andre leietakere
Hovedaktiviteten på Spor 5 har i første vært knyttet til SJFs egne aktiviteter/konserter. Det har imidlertid vært en lang rekke andre arrangementer/aktiviteter på huset med eksterne aktører, fortrinnsvis kulturarrangement.
De fleste arrangement er enkeltarrangement, men i 2019 fikk vi prøvd ut å huse en forestilling som gikk over tid. Etter stor suksess og 10 tilnærmet utsolgte hus for Espen Hana sin konsertkabaret «Ein Mann og et piano» på forsommeren ble det satt opp ytterligere 10 ekstraforestillinger på høsten som også ble veldig godt besøkt. Siden billettsalg gikk via SJF/Spor 5 og baromsetningen ble veldig god medvirket det sterkt til at totalomsetningen økte for Spor 5 i 2019.
Spor 5 har Stavanger Tangoverksted som fast leietaker på søndagene. Videre har en lang rekke artister/band/kor/storband leid Spor 5 i tillegg til leietakere som Humorfestivalen, Kammermusikkfestivalen, Universitetet i Stavanger, Stavanger kommune, Røde Kors, Helgå konserter, Vågen VGS og flere organisasjoner. en del kulturmøtevirksomhet, m.m.

Det har vært totalt 134 arrangement på Spor 5 i 2019, en økning på 11 arrangement sammenlignet med 2018).
SJF produserte 48 av arrangementene på Spor 5 i 2019, mens 86 har vært utleiearrangement. Stavanger Tangoverksted er inne som fast leietaker fortrinnsvis søndager.
Det har vært 8015 publikummere/gjester på eksterne utleiearrangement i 2019 og med 4047 publikummere på SJF/MaiJazz arrangement får Spor 5 et rekordstort samlet besøk i 2019 på 12089 publikummere!

Økonomi
Siden starten har det vært vanskelig å balansere driften økonomisk for Spor 5. Kun i 2015 har scenedriften kunne vise til overskudd. Det har riktignok vært gjort en god del investeringer og oppgraderinger av lokalene de første årene som delvis forklarer tidligere underskudd. Nå er imidlertid Spor 5 ganske bra oppgradert, og det har vært et mål å få inn flere leietakere, det har vi delvis lykkes med, men det er mer å gå på her.

Driftsinntektene for Spor 5 for 2019 var på 2 457 423,- mens driftsutgiftene var på
2 268 650,- noe som gav et driftsresultat på gledelige 188 775,- og et årsresultat på 196 716,-. I 2018 hadde Spor 5 til sammenligning 295 979,- i underskudd. Overskuddet og den økte omsetningen på ca 1,3 mill fra 2018 kan tilskrives delvis at Espen Hana gjorde stor suksess med sine populære konsertkabaretforestillinger. En har også drevet mer kostnadseffektivt.
De største utgiftspostene knytter seg til lønnsutgifter og lokalleie, mens de viktigste inntektspostene er knyttet til barsalg og leieinntekter. Lønnsutgiftene gikk ned da stillingen som driftsansvarlig på Spor 5 ble avsluttet 30. juni -19.
Spor 5 har foreløpig ikke kommet på noen faste tilskuddsordninger, det jobbes politisk med å få til en ordning her.

 

 

Stavanger Jazzforum – samlet

Totaløkonomi for Stavanger Jazzforum
Totalt hadde Stavanger Jazzforum i 2019 driftsinntekter på 11 753 277,- og driftsutgifter på
10 715 158,- noe som gir et driftsresultat/overskudd på kr. 1 038 119,- og med finans/renteinntekter blir årsresultatet kr 1 056 940,- for 2019.
Dette er en historisk høy omsetning for organisasjonen som helhet og det er også totalt sett det beste resultatet organisasjonen har oppnådd. Dette skyldes flere ting, blant annet en stadig mer kostnadseffektiv drift, en «smal» organisasjon, stor publikumsinteresse og god offentlig støtte.

I årsregnskapet er fortsatt driftsforutsetning lagt til grunn da det etter styrets oppfatning ikke er forhold som tilsier noe annet.

Silje Ålgård i SUM regnskap har ført regnskap for Stavanger Jazzforum i 2019.
Ernst & Young ved Stig Tore Strand vært revisor for Stavanger Jazzforum i 2019.

Styret i Stavanger Jazzforum
På årsmøte 23. mai 2019 ble følgende styre valgt:

Egil Josefsen – styreleder (valgt for 2 år)
Arnt Heikki Steinbakk – nestleder – (valgt for 2 år))
Lars Fosse – ikke på valg
Randi Mannsåker – valgt for 2 år
Natasja Askelund – ikke på valg

På grunn av at Arnt-Heikki Steinbakk ble utnevnt til leder av Kommunalutvalg for Kultur, Idrett og Samfunnsdialog i Stavanger valgte han å trekke seg i nov.-19 for å unngå evt. spørsmål/utfordringer rundt egen habilitet.
Styret har avholdt 7 styremøter i 2019. I tillegg gjennomførte styret sammen med administrasjonen en vellykket strategisamling i november på Sola Strand Hotell.

Valgkomitè Stavanger Jazzforum
Valgkomiteen for 2019/2020 ble gjenvalgt på årsmøtet 23. mai -19 for to år og består av Ådne Kverneland, Anne-Berit Hansen og Ingvald Løyning.

Administrasjon
Maijazz / Stavanger Jazzforum sin administrasjon har bestått av følgende personer i 2019:
Helleik Kvinnesland – daglig leder SJF 100%
Hans Berge Stokkeland – driftsansvarlig Spor 5 – 50% (sluttet 30.6. 2019)
Per Hasse Andersen – festivalsjef MaiJazz – 50%

Stavanger jazzforum / MaiJazz har kontorer i Sandvigå 7 i Bjergsted. Kontorene er samlokalisert med flere andre av Stavangers festivaler og kulturarrangører.
Vi har også et tilgjengelig kontor på Spor 5 som ble benyttet av driftsansvarlig.

Miljø og likestilling
Stavanger Jazzforum forurenser ikke det ytre miljø. Det har ikke vært noen skader verken på personell eller materiell det siste året. Det har vært lite sykefravær i 2019.

Det er både kvinner og menn i styret og likestilling tilstrebes ivaretatt på best mulig måte.

Stavanger jazzforum fremover
Etter at organisasjonen opplevde tøffe økonomiske år fra 2014 til 2017 klarte en å snu den negative trenden og kunne vise til positive tall for både MaiJazz og SJF i 2018, og i 2019 har en også klart å få positive tall for den tredje hovedenheten i scenedriften på Spor 5. En kan derfor vise til en sunn økonomi, noe som viser seg usedvanlig viktig ikke minst når en ser hvordan verden er blitt med koronapandemien som rammer verden i 2020.
For SJF/MaiJazz er vi første omgang glad for at den tildelte offentlige støtten som er gitt for 2020 opprettholdes og vil ikke reduseres selv om ikke er i stand til å levere konserter/arrangement som omsøkt.

MaiJazz 2020 er som følge av restriksjonene ifm koronapandemien blitt avlyst/utsatt til 3. – 9. mai 2021.

For SJF har etablering av Spor 5 vært viktig med tanke på utvikling av organisasjonens konserter og det å skape et godt miljø for jazz rundt sin egen scene. Etter å ha gjort nødvendige investeringer på Spor 5 og sett på flere måter å organisere driften på har en nå funnet frem til en relativt kostnadseffektiv måte å drive på. Men det er fortsatt en rekke utfordringer/muligheter for enda bedre drift av blant annet bar og økt utleie som vil jobbes videre med.
2020 vil imidlertid preges sterkt av koronarestriksjonene. Spor 5 stengte dørene 12. mars, og de kan tidligst åpnes igjen 15. juni. I denne perioden har totalt 55 arrangement blitt kansellert og Spor 5 mister ca 200 000 kr i leieinntekter i tillegg til barinntekter. Det er uvisst når en igjen kan åpne dørene og om det vil være knyttet nye begrensninger til publikumsarrangement.

Stavanger jazzforum klubb vil fortsette arbeidet med å være en av Nordens fremste jazzarrangører, og jobbe for å kunne øke interessen for sjangeren/konsertene ytterligere. Det planlegges en opptrapping av arbeid mot å stimulere storbandmiljøet i regionen. Men igjen; den altoverskyggende koronapandemien med de tiltak som er igangsatt for å stoppe den vil selvsagt prege driften av SJF og resten av kulturbransjen. SJF har avlyst 7 arrangement i mars/april hvor de fleste av disse er utsatt/flyttet til høsten. En planlegger høstsesongen fra september men det meste tilsier at alt ikke bli helt som før og at vi må planlegge for det i form av bl.a. alternative formidlingsmåter. Den første konserten etter korona-nedstenging med publikum blir med Pocket Corner 15. mai. -20 hvor det tillates inntil 50 publikummere.

Stavanger 28. mai 2020

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Egil Josefsen Natasja Askelund
Styreleder Styremedlem

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Randi Mannsåker Lars Fosse
Styremedlem Styremedlem

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Per Hasse Andersen Helleik Kvinnesland
Festivalsjef MaiJazz Daglig leder Stavanger jazzforum